Köpvillkor hos My White Countryhouse

All försäljning sker med tillämpning av konsumentköplagen (SFS 1990:932) och distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Mer information finns hos Konsumentverket.

Snabba leveranser

Ditt paket levereras från oss normalt inom 1-3 arbetsdagar. För leveranser utanför Sverige tar det några dagar extra. Gäller med reservation för slutförsäljning, högsäsong och leveransförseningar från våra leverantörer.

Leveransen går normalt till ditt närmaste DHL ombud. Skrymmande försändelser skickas med hemleverans vardagar enligt fraktbolagets arbetstider. Skulle det vara fullt på ombudet kommer försändelsen hamna på närmast beläget ombud med plats.

Vid hemleverans aviserar fraktbolaget dig för att komma överens om en tid för att ta emot gods.

Vid hemleverans ställs godset vid port alternativt garageuppfart. Inbärning kan dock avtalas via oss mot en faktisk kostnad som fraktbolaget tar ut. Önskas inbärning kontaktar ni oss om detsamma .

Beställningvaror levereras normalt inom ett par veckor, vis större avvikelser meddelar vi detta. Se nedanstående förutsättningar för de olika betalmetoderna, är det lång leveranstid kan det vara intressant om pengar dras direkt eller reserveras på din bank. Vi rekommenderar faktura vid långa leveranstider så du inte behöver ligga ute med pengar i onödan.

Normalt kommer varor i en enskild sändning, dock kan avvikelser förekomma då flera paket måste skickas på grund av form/vikt och storlek och även om en produkt i beställningen(av flera) kommer från externt lager/leverantör kan denna komma i separat försändelse och ibland till ett annat ombud beroende på vad den externa parten använder för transportbolag..

Om en produkt inte längre säljs i vårt sortiment har My White Countryhouse rätt att avbryta köpet och göra en återbetalning. Vi kommer givetvis att underrätta konsumenten om det finns en motsvarande produkt tillgänglig.

Beställningsvärde

Vi har valt att inte ha en lägsta ordervärdesgräns på My White Countryhouse, alla beställningar är välkomna, stora som små!

Öppet köp/Ångerrätt

Vid öppet köp tillämpas de villkor som gäller enligt distans- och hemförsäljningslagen. Den innebär att du har rätt att ångra ditt köp eller byta till annan produkt inom 14 dagar från det att varan mottagits, förutsatt att varan är oanvänd och kvar i originalförpackningen. Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varorna. För att läsa om distans- och hemförsäljningslagen, gå till Konsumentverkets webbplats www.konsumentverket.se.

Efter att du meddelat att du vill ångra ett köp har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan.

Enligt svensk lag ska vi tillhanda hålla en ångerblankett som du får av oss genom att maila oss på [email protected] alternativt hämtar den på denna länk https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett   Denna blankett skickas sedan med de ångrade varorna till oss.

Om du vill byta eller returnera en vara, kontakta oss via e-post: [email protected] innan du skickar tillbaka varan för att få en retursedel och instruktioner. Du bekostar själv returfrakten och transportrisken om du önskar returnera eller byta en vara. Om du ska returnera en vara du fått skickad till dig skall den skickas tillbaka till anvisad plats, du kan inte lämna tillbaka en vara i den fysiska butiken i Björklinge om du fått den skickad till dig. Vill du returnera varan till den fysiska butiken ska den också ha hämtats ut i den fysiska butiken från början.

Kostnaden för retur beror på paketets storlek och vikt och regleras mot din befintliga order när din retur handläggs.

Notera att vi har många varor som är unika i sin karaktär där storlekar varierar, skulle en avvikelse uppstå mot ditt behov kan du ångra detta köp och vi skickar en retursedel till dig, kostnaden för denna dras av från krediteringen.

OBS! Vi kan inte reglera din ångrretur innan vi fått fakturan från transportbolaget, detta medför viss handläggningstid upp till tre-fyra veckor.

Vi löser inte ut returnerade varor som skickats mot postförskott eller som inte är fullt frankerade. De returnerade varorna ska vara oanvända och oskadade samt ha kvar ev. originalförpackning. När den returnerade varan inspekterats av oss och returen godkänts skickar vi utbytesvaran alternativt återbetalar köpesumman snarast eller senast inom 30 dagar från det att vi mottagit returen. Är produkten inte i originalskick/originalförpackning förbehåller vi oss rätten till att göra prisavdrag. Ångrar ni ert köp på en vara som skickats från leverantören till oss men som ännu inte skickats vidare till er kommer ni endast behöva stå för returkostnaden från oss tillbaka till leverantören. 

Du pausar din faktura hos Klarna när du returnerar den.

Skulle din en beställning som är över fraktfri gräns, på grund av retur, hamna under fraktfri gräns kommer din beställning anpassas till det nya köpbeloppet och beläggas med aktuell kostnad för frakt.

Observera att ångerrätten ej gäller specialtillverkade beställningsvaror, livsmedel, metervaror, böcker och tidningar samt tvålar och hygienprodukter. Ångerrätten gäller ej vid "På köpet"-erbjudande.

Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar gäller ej företag.

Eventuella tullavgifter eller moms för kunder utanför EU betalas inte vid retur av vara.

Adressen dit returer kan skickas står på den retursedel vi skickar till dig när du anmäler din retur, om din retur ska skickas någon annanstans(till ex från externt lager)får du instruktioner av oss när du anmält din retur. Om du inte har möjlighet att skriva ut retursedeln hjälper ditt ombud dig med detta.

Frakt

För beställningar över 1190:- fraktfri leverans inom Sverige, övriga försändelser kostar 69:- per paket inom Sverige. Vid försändelser som enbart innehåller band på lösvikt, färgkarta eller sjalar kan den lägre frakten på 39:- väljas i kassan, för stora brev kostar brevfrakten 49kr. Hemleverans av mindre paket debiteras en avgift på 295kr

Fraktkostnad till Danmark, Spanien och Tyskland ligger på 99:-, för skrymmande gods tillkommer en kostnad på minst 1995:-, kontakta oss alltid innan ni beställer så kommer vi informera om fraktkostnaden.

Fraktkostnad till Finland, belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Irland, Kroatioen, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien, Tjeckien, Ungern och Österrike ligger på 195:- för paket, vid köp av möbler och skrymmande gods kommer ett tillägg på 2500 SEK. 

Vi skickar inte till Åland och Färöarna. Vi kan sklicka till Åland mot en extra fraktkostnad som läggs på din beställning, detsamma gäller öar som Mallorca, Menorca osv.

All information om fraktfrihet på produkt eller artikelgruppssidor eller kamanjer gäller för order inom Sverige.

Alla leveranser utförs av DHL med undantag vid direktleverans från leverantör, i dessa fall gäller leverantörens fraktbolags regler och rutiner.

Priser

Samtliga priser inklusive moms om inget annat anges. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel.

Gällande pris är det som anges på mywhitecountryhouse.se webbplats vid inköpstillfället. Vi reserverar oss mot uppenbart felaktiga priser.

Betalningsalternativ för säker e-handel.

Kortbetalning, avgift 0:-

Säker kortbetalning med VISA/Mastercard med vår betalväxel Klarna Checkout i olika valutor som framkommer i kassan. Betalningen regleras omedelbart vid köpetillfället.

Direktbetalning bank, avgift 0:-

Du har möjlighet att betala direkt från ditt bankkonto via vår betalväxel Klarna Checkout. Betalningen reserveras på bank och dras först efter att beställningen skickats till dig.

Swish avgift 0:-

Det går utmärkt att betala med Swish i vår kassa.

Faktura, avgift 0:-

Fakturan skickas till dig via mail om du inte gör ett annat val i kassan.

Förutsättningen för att du som privatperson ska kunna handla mot faktura är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige, Norge, Finland, Österrike eller Tyskland och att du har fyllt 18 år. Leveransadress för dina varor måste vara samma adress som den du är folkbokförd på. Du får heller inte ha några tidigare betalningsanmärkningar. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar netto. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 50,- samt dröjsmålsränta med 2% per månad. Vill du veta mer om faktura eller se om din betalning registrerats kan du gå in på hemsidan http://www.klarna.se

Klarna konto, avgift se nedan

Med Klarna konto kan du delbetala från 50,-/månad eller 1/24 av totalbeloppet och är ett betalsätt för dig som vill välja hur mycket du vill betala varje månad. Du samlar alla dina köp under en kalendermånad, både hos oss på My White Country House och andra butiker som också erbjuder betalning via Klarna konto. Det betyder att du bara får en faktura i mitten på efterföljande månad med 14 dagars kredittid och endast en administrativ avgift om 29,-, oavsett antal köp. Du kan när som helst välja att betala in hela beloppet på en gång. Klarna konto kostar ingenting i uppläggningsavgift. För Klarna konto gäller en årsräntan på 19,5% och effektiv ränta från 26,99% vid köp om 10 000 kr. Med andra ord blir den genomsnittliga räntekostnaden per månad, om du handlar något för 1 000,-, ca 16,50. (Räntan är avdragsgill). Allmänna villkor hittar du här: http://www.klarna.se

Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas omedelbart till den e-postadress som uppgetts vid beställningen. Får ni ingen bekräftelse beror det på att e-postadressen inte blivit ifylld korrekt, det räcker med att ett enda tecken är fel.

Leverans till annan mottagare

Du kan välja leverans till en annan mottagare när du kommer till kassan. Leverans till annan mottagaradress kan endast ske vid direktbetalning bank, swish eller kortbetalning.

För företag

Vid större beställningar bör ni kontakta oss i god tid för att vi ska kunna se till att vi har produkterna på lager. Gör en förfrågan till oss på [email protected] alternativt 018-370070.

Beställer ni som företag kommer vi att skicka produkterna som paket till angiven adress där vi förutsätter att det finns mottagande personal. Är det obemannat skall det anges i din beställning så vi kan lägga leverans till ombud istället. Eventuella merkostnader från fraktbolag på grund av att dom inte kan leverera paket eller outlöst paket faktureras vidare till det företag som beställer varorna.

Ej uthämtade paket/leveranshinder

Vid ej uthämtat paket som går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig

400 kr oavsett köpesumma för att täcka frakt/returfrakt och administrativa kostnader.

Vid ej uthämtade paket utanför Sverige debiteras faktiska fraktkostnaden plus 400:- i administration och hanteringsavgift. Detta görs som regel att överskjutande belopp över 400 kronor krediteras när paket kommer tillbaka, de kvarstående 400kronor ska då betalas in för att täcka kostnader och administrativa avgifter.

Vi förbehåller oss rätten att skicka om en sändning om inte mottagaren begärt att avboka sin beställning, detta görs inte med automatik utan bedöms från fall till fall.

Vid ej uthämtade möbler debiteras totalkostnaden för frakten plus 400:- i administrativ avgift, om ni avtalar tid med fraktbolaget och inte följer den uppgjorda överenskommelsen kommer ett nettobelopp att debiteras till dig som kund på den avgift fraktbolaget tar ut för leveranshinder alternativt lagerhyra på terminal som tas ut om leverans inte bokas inom tre dagar från avisering från fraktbolaget.

Var mycket noggrann när ni fyller i mobiltelefonnummer och mailadresser så att aviseringar kommer fram till er. Kontakta oss direkt om ni misstänker att ni råkat fylla i fel uppgifter så kan vi hjälpa er, observera att detta måste göras inom nedanstående tid innan paketet returneras från ditt ombud.

Ej uthämtade möbler avser också om mottagare inte är anträffbar per telefon, mail eller brev vilket resulterar i retur av möbel.

Obs! Tänk på att om mottagaren inte har avhämtat paketet från utlämningsstället inom 7 dagar returneras paketet till oss enligt DHL:s villkor, var noga med att mobilnummer för avisering är korrekt ifyllt. Får ni sms att ni har 2 dagar på er att hämta ut ert paket kommer det att hämtas tillbaka av DHL mitt på dagen efter att ni fått ert sms.

Bilder

Vi kan inte garantera att en vara som visas i nätbutiken identiskt återger de färgnyanser som den har i verkligheten.

Hur färgnyansen återges kan till exempel bero på inställningar i din dator.

Reklamation

Vid reklamationer tillämpas konsumentköplagen. För att läsa om konsumentköplagen, gå till Konsumentverkets webbplats www.konsumentverket.se

Reklamation har som grund att det skall vara fabrikationsfel, som fabrikationsfel räknas inte patinerade produkter som har tillverkats med avsikten att se lite slitna ut. Alla dessa uttryck i form av patina framgår inte alltid till 100% på bilderna men är ett naturligt inslag på produkten i fråga.

Vi behöver bild eller mobilfilm på alla reklamationer, inga reklamationer returneras till oss innan vi tagit del av bilder eller vid behov fim,på den reklamerade produkten och att vi anmodar att returnera varan.

Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du omedelbart reklamera detta till utlämningsstället skriftligen eller skriftligen på kvittenslapp av chaufför. Utan denna notering vid synlig skada kan ingen ersättning utgå. Anmäl sedan skadan samma dag till oss via mail [email protected].

Vid transportskada som ej är direkt synlig(dold) ska du anmäla detta till oss omedelbart samma dag som du tar emot försändelsen till [email protected], görs inte detta inom två dagar från uthämtad vara kan ingen ersättning utgå(gäller alla avvikelser men i synnerhet delar i glas). Observera att produkter som inte är färdigmonterade och har en skada inte får monteras ihop om en dold skada har uppstått, enligt transportbolagens villkor betalas ingen ersättning ut i sådant fall och följdaktligen inte heller från oss.

Transportskador reklamerar vi vidare till distributören som av oss i sin tur kräver bild på trasig produkt och även på emballaget och följesedeln. Vi behöver av den anledningen hjälp att få bilder på produkt och emballage och följesedel genom att maila dom till [email protected] eller mms:a bilderna till 0709923802.

Bild på produkt och emballage(ytter och inner) och följesedel är en förutsättning för att ersättning skall utgå, vår distributör är väldigt noga med detta.

Vid transportskador vid transporter utomlands utgår inga utbytesvaror om inget annat har överenskommits. Samma regler för att rapportera skador enligt ovan gäller och kompensation utgår enligt utfall från berört transportbolag.

Vid ersättning av skadat gods utgår ersättning endast för varuvärdet, inte för fraktkostnader. Vi förbehåller oss rätten att ersätta skadade/reklmerade varor med ersättningsvara, hämtas inte ersättningsvara ut kommer regler för ej uthämtat paket trädain, dessa finns beskrivna på annan plats i dessa köpvillkor.

Om en tvist uppstår mellan butik och köpare och köparen vidhåller invändningar trots att butiken följer de villkor som godkänts vid köptillfället kan köparen belastas med det belopp Klarna debiterar för eskalering av denna tvist.

Vi tackar på förhand för hjälpen.

Personuppgifter

Personuppgifter lagras i vårt kundregister när du registrerar dig som kund hos oss. Ingen obehörig har tillgång till detta register och uppgifterna lämnas inte ut till andra företag med undantag för våra samarbetspartners som hanterar betalning och fakturering och transport. Kundregistret förs i enlighet med GDPR, nedan kan du läsa mer om vår hantering av personuppgifter.

Vi sparar inte personnummer i vårt kundregister, det används endast vid fakturabetalning/konto för att vår samarbetspartner Klarna ska kunna göra en kreditkontroll när du handlar mot faktura. Efter din beställning kommer ett uppföljande mail för att följa upp hur nöjd du är med dina varor.

 

Integritetspolicy My White Countryhouse

Denna policy beskriver hur vi (My White Countryhouse Ab, org.nr 559025-0659) hanterar dina personuppgifter när du handlar av oss, enligt gällande personuppgiftslagstiftning, GDPR, så att du kan känna dig trygg i att handla i vår nätbutik.

Lagring av personuppgifter

Vid köp:

Vi lagrar de uppgifter som behövs för att genomföra ett köp såsom namn, adress, mobilnummer och e-postadress, beroende på betalsätt så lagras också kortuppgift eller personnummer. Vi använder oss av två samarbetspartners för betalning via vår näthandel, dessa är Swish och Klarna, Klarna hanterar kortköp, faktura, delbetalning och direkt banköverföring.

Våra samarbetspartners:

  1. Wikinggruppen – vår webbplattform, där du läser denna text, och genomför dina köp.

          Här lagras ditt namn, adress, mobilnummer, e-postadress och beställningshistorik, vi sparar dessa uppgifter så länge lagen kräver.

 

  1. Klarna – en av våra två betallösningar

          Här lagras namn, adress, mobilnummer, e-postadress och eventuellt personnummer beroende på vilken betalningsmetod du använder. Personnummer lagras då du väljer faktura eller delbetalning. Uppgifter sparas enligt gällande lagkrav, bokföringslagen.

 

  1. Swish – den andra av våra två betallösningar

          Här förhandsbetalar du via appen Swish som du har kopplat direkt till ditt bankkonto via ditt mobilnummer.

 

  1. Unifaun/Memnon – Vårt transportbokningssystem

          Vår webbplattform skickar automatiskt över dina inskrivna uppgifter, vid genomförd order, till vårt bokningssystem av transport. Unifaun i sin tur har koppling till de fraktbolag som vi använder oss utav och i dagsläget är dessa DHL, Schenker, UPS och Postnord.

          Här lagras namn, adress, mobilnummer och e-postadress, de två senare används enbart för avisering av ditt paket.

 

 

  1. Fortnox – vårt bokföringsprogram

          Hit skickas din order från vår webbshop, det som lagras är namn, adress och mobilnummer samt vad som beställts. Uppgifter sparas enligt gällande lagkrav, bokföringslagen.

 

  1. Nyhetsbrev via Get a newsletter

          Anmäler du dig till att motta vårt nyhetsbrev, används din mailadress enbart för detta syfte, du kan enkelt avregistrera dig från vårt nyhetsbrev när du så vill.

 

  1. Dropshipping – leverans direkt från vår grossist

          I dagsläget tillämpar vi dropshipping, i vissa fall, tillsammnas med Pr Home och Artwood, i dessa fall delar vi med oss av ditt namn, adress, mobilnummer och e-postadress för att kunna genomföra leveransen.

 

  1. E-handelsbyrån Klota AB

          Vår samarbetspartner för digital marknadsföring, byrån har tillgång till våra system såsom e-handelsplattformen Wikinggruppen, Facebook, Instagram och Google Analytics.

 

  1. Google Analytics – samlar data

          Google analytics är ett analysverktyg som samlar data om hur besökare på vår webbplats navigerar. Informationen härifrån används till att förbättra vår webbplats innehåll.

 

Du har när som helst rätt att raderas ur systemen, med viss begränsing av lagkrav, såsom t ex bokföringslagen.

Du har också rätt att ta del av information som vi har lagrad om dig.

Läs mer om den nya lagen, GDPR, hos Datainspektionen

 

Ålder

Du måste ha fyllt 18 år för att få handla på My White Countryhouse.

Force Majeure

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom stridsåtgärder på arbetsmarknaden, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.